Van alles twee
Bij het inventariseren van de schilderijencollectie kan een beetje gezien worden, wat de gedachte van Pieter van Aerden is geweest achter zijn verzameling; door welke intenties hij zich bij zijn aankopen liet leiden.
Het lijkt een ratjetoe, maar is dat geenszins. Zijn collectie omvat vrijwel alle toenmalige genres en bestaat in ieder genre uit twee exemplaren.
Ik heb al eerder geopperd dat de gestolen Frans Hals als nummer twee fungeerde naast Het bellenblazertje, die door Maria overigens glasblazer genoemd werd. Twee tronies, zoals men dit genre noemde in de 17e eeuw..
Twee stillevens, twee landschappen, twee mythologische voorstellingen, twee (ook mythologische) afbeeldingen met schaars geklede dames, twee miniaturen, twee Engelse (Chinese) spiegels, twee boeketten, twee watertaferelen (dag en nacht) twee miniatuur portretjes van echtparen, twee (erotisch?) glimlachende dames en twee genrestukken.
Maria heeft het in haar testament over de werken van Hendrik Dubbels, die ze Dag en Nacht noemt; ze zal dat van haar man gehoord hebben. Twee schilderijen die een tegenstelling verbeelden. Eigenlijk vormen De zeeslag en Sint Joris en de draak ook een duo. Ze zijn beide de strijd tussen goed en kwaad.
Bij zijn genre stukken Tobit en Anna en De kraamkamer kan je oud en jong plaatsen. Twee oudere mensen die hun leven overdenken en een nieuw leven dat begonnen is.
Bij Tobit en Anna zou ook de Biddende kluizenaar kunnen passen. Beide vertegenwoordigen ouderdom en naderende dood. Daartegenover staan De kraamkamer en Portret van een kind.
Als iemand ook iets “gezien” heeft of meent te herkennen; ze staan op onze site. We houden ons aanbevolen.
Leuk dat filosoferen c.q. fantaseren.