Portretten in het regentenhuis
Zoals te zien is onder “Collectie” bestaat de artistieke nalatenschap van dhr. Van Aerden uit een flink aantal portretten.
Bij sommige staat de onbevredigende omschrijving : “Portret van een man/vrouw (dat mocht in de 17e eeuw nog), schilder onbekend”.
Als je zoals wij regelmatig in de regentenkamer vergadert, dwalen je gedachten weleens af en ga je fantaseren over die portretten, waar zo weinig over bekend is.
In de 17e eeuw gaven veel gefortuneerde mensen de opdracht om een schilderij van zichzelf te laten maken. Logisch er bestonden wel spiegels, maar nog lang geen foto’s. Het was ook een teken van welstand om zo’n portret in je bezit te hebben. Sommige schilders hadden zich daar dan ook voor 100% in gespecialiseerd.
Het verzamelen van portretten van onbekenden ligt niet voor de hand. We denken dat er een relatie is geweest tussen dominee Lootius en Van Aerden. Hij had twee portretten van de dominee in zijn bezit.
Ook is er een overeenkomst tussen twee vrouwenportretten (zie links bovenaan bij “Collectie “) Mevrouw Van Aerden en haar zus?
Wie zijn de nogal stuurs kijkende man en vrouw die in de oostelijke benedenkamer hangen? Familie of gewoon verzameld om de artistieke waarde? Van Aerden had de gewoonte om van alle genres twee exemplaren te kopen lijkt het, dus ook een even aantal portretten?
Gelukkig heeft Geertje Jacobs – directrice van het Glasmuseum en kunsthistorica – aangeboden te helpen. Donderdag over een week komt hoofd collecties van het Frans Hals museum Marrigje Rikken op bezoek. En ook aan haar zullen we hulp vragen bij het beantwoorden van de vragen die we hebben over de portretten.