Chinese achter glas schilderijen
De twee Chinese achterglas schilderijen die in de Regentenplee hingen als spiegels voor de Regenten om zich te fatsoeneren, zijn onlangs naar de onderverdieping van het Regentenpand gebracht. Daar hangen ze naast elkaar als pendants. Zij komen er beter tot hun recht. De plee wordt immers niet meer gebruikt.
Deze schilderijen stammen uit de Qing-periode (1644-1912). Het is waarschijnlijk dat Pieter van Aerden ze heeft gekocht vóór zijn huwelijk met Maria Ponderus in 1692.
Eerst moest het vlakglas worden gemaakt, Daartoe werd een lange glazen cilinder geblazen, de onderkant er afgehaald, opengeknipt en vlak gemaakt.
Daarna werd de schildering in spiegelbeeld en “binnenstebuiten” in lagen opgebracht op het glas. Neuzen en ogen eerst. Vervolgens werden de niet beschilderde delen met een spiegel voorzien bestaande uit een mix van 3 delen tin op 1 deel kwik.
Op een dunne tinplaat werd kwik gegoten en met een doek of een konijnenpoot in de tin gewreven. Er om heen zat een lattenrand opdat de kwik niet wegliep. Daarop werd vervolgens nog een laag kwik gegoten. Daarna werd de glasplaat met schilderingkant daarbovenop gelegd en met gewichten verzwaard. De latten werden weggehaald om de overtollige kwik te laten afvloeien. Na enkele dagen werd het geheel steeds schuiner gezet om af te laten druipen en te laten drogen. Zo bleef het geheel 3 weken staan. Moeizaam, tijdrovend en zeer ongezond wegens de giftige kwikdampen.
Op bijgaande tekening uit de Victoria & Albert Collection een Chinese achterglasschider aan het werk.